Det har aldrig funnits så många möjligheter för företagare att synas som nu. Men med så många olika digitala kanaler att välja mellan kan det vara svårt att veta var man ska börja.
Det är inte ovanligt att företagare, precis som du, känner sig överväldigade av alla valmöjligheter. Men det är omöjligt att hinna med att synas överallt, speciellt om man man är ensam i sitt företag eller är ett litet team.
👉 Det viktigaste är att fokusera på de kanaler där din kunder befinner sig och som bäst hjälper dig att nå ditt företags mål.
Bestäm vad du vill uppnå med din marknadsföring
Innan du dyker in i de olika kanalerna bör du fundera på vad du vill uppnå med din digitala marknadsföring. Vill du:
Sälja mer?
Få fler följare på sociala medier?
Öka engagemanget kring dina inlägg?
Få kunderna att kontakta dig?
Erbjuda kundservice i världsklass?
Dina mål kommer att hjälpa dig att välja rätt kanaler.
De vanligaste digitala kanalerna
Webbplats/Blogg
En hemsida är din enda ägda kanal och signalerar att du är ett seriöst företag. Det är en informationshub där kunder kan lära sig om ditt företag och dina tjänster.
Säkerställ att din webbplats är lättnavigerad, använder dina färger/teckensnitt och är SEO-optimerad för att synas på Google.
Sociala medier
Sociala medier har förändrat spelplanen för företagare. De är bra för att öka synlighet, bygga relationer med kunder och dela innehåll.
Facebook: Har en bred räckvidd och är toppen för annonsering och community building. Perfekt för att skapa utbildande inlägg.
Instagram: Toppen för visuell marknadsföring, bilder och video är i fokus. Använd Stories regelbundet för att hålla dig synlig.
LinkedIn: Nyckeln för B2B, nätverkande och professionell image. Använd LinkedIn för att berätta din varumärkesberättelse. Ditt digitala visitkort!
TikTok: Populär bland unga och perfekt för kreativa, trendiga videor.
YouTube: Lämplig för längre videor, instruktioner och produktvisningar.
Andra kanaler: Snapchat är ungdomlig och spontan, Pinterest är bra för trafikökning och Google My Business är avgörande för lokal SEO.
E-postmarknadsföring för egenföretagare
E-post ger direktkontakt med kunder via erbjudanden och nyheter. Det är en bortglömd kanal men kan vara mycket effektiv.
Välj rätt kanaler för ditt företag
Det är viktigt att inte försöka finnas överallt. Fokusera på en eller två primära kanaler där din målgrupp är mest aktiv.
Om din målgrupp till exempel är små och medelstora företagare, kan LinkedIn vara ett bra val. Om du har en visuell produkt kan Instagram eller TikTok passa bättre.
Innehåll är nyckeln
Oavsett vilka kanaler du väljer är bra innehåll A och O. Det kan vara:
Blogginlägg
Sociala medier-uppdateringar
Videor
Recensioner
Se till att innehållet ger värde till dina kunder och positionerar dig som en expert inom ditt område.
Engagera dig och var aktiv
Den "hemliga ingrediensen" i sociala medier är att engagera dig med andra. Posta på andras konton, stötta andra företagare, var bjussig och schysst, lämna relevanta kommentarer och var aktiv på plattformen.
Schemalägg och var konsekvent
För att spara tid och minska stress, använd schemaläggningsverktyg. Det hjälper dig att hålla en röd tråd och vara konsekvent. Posta regelbundet, men kom ihåg att kvalitet är viktigare än kvantitet.
Våga testa och anpassa
Kom ihåg att det är okej att testa olika saker och se vad som fungerar bäst för ditt företag. Var beredd att ändra din plan om det inte ger de resultat du önskar.
Det viktigaste är att fortsätta försöka och synas!
Comments